Radiojournalist Johnny interviewt kinderen over hun dromen en verwachtingen van de toekomst. Hij trekt van school naar school, van plaats naar plaats. Hij is alleen (gescheiden), maar als zijn zus Viv belt, verandert dat voor een tijdje. Haar man, die elders verblijft, heeft haar nodig: of Johnny op haar zoontje Jesse kan passen. Maar dat duurt langer dan gedacht.
Johnny neemt de taak op zich. Op een zeker moment roept zijn werk weer. Maar zijn zus kan nog niet terugkomen. Daarom vraagt hij Viv of Jesse met hem mee mag. Zo komen de twee vervolgens in New York en New Orleans. En onderweg krijgt de relatie van de grote en de kleine man een eigen dynamiek.
Het mannetje lijkt aanvankelijk wat vreemd. Maar langzaam ga je zijn gedrag begrijpen. En zijn tegenspeler gaat dat ook begrijpen. Jesse is misschien een beetje verwend, maar hij is vooral eenzaam. Hij speelt graag dat hij een wees is die is geadopteerd. Er ontwikkelt zich een ontroerende verstandhouding die ook zijn oom goeddoet, want ook hij blijkt een eenzaam man die schijnbaar onbezorgd leeft, maar in werkelijkheid alleen zijn werk heeft.
Het eerste deel van de film vond ik wat traag. Maar gaandeweg spint het verhaal de kijker in. Mede dank zij de prachtige (zwart-wit!) opnamen. Maar het zijn vooral de overtuigende rollen van Joaquin Phoenix en vooral Woody Norman die je kluisteren aan het verhaal (wat kunnen kinderen toch vaak naturel spelen!). Ze geven elkaar levenslessen over deze ‘strangely beautiful world’.
In sommige aankondigingen wordt de film een road-movie genoemd. Dat vond ik minder het geval. De film speelt wel op drie locaties (de genoemde steden en Los Angeles), maar het onderweg zijn vindt vooral plaats in de steden zelf. Maar dat komt zeker niet in mindering op mijn positieve ervaring. Prachtige film!
Het is 1925. De beide vrijgezelle broers Phil and George Burbank hebben samen een veebedrijf in Montana. Het zijn uiteenlopende persoonlijkheden. George is zachtaardig, Phil hard. Als zij op een dag hun kudde naar elders drijven, ontmoeten zij in de eetgelegenheid die zij uitbaat de weduwe Rose. Dat is het begin van veel ellende.
Lees meerAls liefhebber van Elvis moest ik natuurlijk meteen de met veel toeters en bellen aangekondigde film zien. Maar zou het niet te lang duren? Meer dan tweeëneenhalf uur – dat is een hele zit en ik houd niet zo van films die dan al snel te langdradig worden. Maar het bleek óm te vliegen. Meeslepend en betoverend zijn voor mij de sleutelwoorden.
Lees meer