Ik ben een fan van Bernstein. In de jaren negentig verscheen bij Deutsche Grammophon de ‘Leonard Bernstein Edition’. Ik heb ze grijsgedraaid. En: leerde via hem een aantal andere Amerikaanse componisten kennen waar ik meer van ging ontdekken (Aaron Copland!). Daarom was ik benieuwd naar de film.
Eerlijk gezegd viel hij me wat tegen. Toegegeven, er wordt fantastisch in geacteerd. Hoofrolspeler (en regisseur!) Bradley Cooper zet een voortreffelijke Bernstein neer. Vooral de fragmenten waarin hij dirigeert zijn fenomenaal. Maar de verhaallijn zelf is nogal rommelig. Dat geldt overigens vooral voor het eerste deel.
De film focust op de relatie van Bernstein met zijn vrouw Felicia Montealegre. Die stond onder grote spanning door Bernstein’s biseksualiteit. De worsteling bij de twee echtelieden wordt indringend in beeld gebracht. Maar wat mij hinderde waren de vaak ondoorzichtige dialogen en rommelige overgangen in het eerste deel van de film. Bovendien verschijnen er nogal wat mensen die een rol speelden in het vroege leven van Bernstein zonder dat duidelijk wordt wie wie is.
Die springerigheid wordt in sommige recensies verklaard door te wijzen op de liefde van Bernstein voor musicals en hun vaak onstuimige karakter. Vergezocht vind ik. Maar gaandeweg komt de film op dreef. Bijzonder is dat het eerste deel van Maestro in zwart-wit is gefilmd. Later verschijnt de kleur en wordt de cameravoering rustiger.
Naast Bradley Cooper glorieert Carey Mulligan als de vrouw van Bernstein. Van een frisse jonge vrouw verandert ze gaandeweg in een uitgemergelde vrouw voor wie het leven met haar flamboyante en overspelige man te zwaar is geworden.
Hoogtepunt wat mij betreft is de scene waarin Bernstein Mahlers tweede symfonie dirigeert (in John the Divine in New York?). De bezetenheid van de man en zijn extase worden voortreffelijk in beeld gebracht. Dat was het moment dat ik vergat dat ik naar een film keek.
Dat een sterrencast niet altijd een garantie is voor een goed resultaat, laat deze film zien. Het puikje van de Engelse tv- en filmwereld werkte aan ‘Allelujah’ mee: Judi Dench, Jennifer Saunders, Derek Jacobi, David Bradley, en ik zag nog een paar bekende gezichten voorbij komen. Toch werd ik nergens de film ingesleept.
Twee ex-geliefden die elkaar bij toeval weer tegenkomen: het is een veelgebruikt thema in boeken en films. Ook in deze film draait het hier om. Hij, Mattieu, een bekend acteur; zij, Alice, een vrouw die zich teruggetrokken heeft in een dorpje aan de kust van Bretagne. De titel ('Naseizoen)' slaat op de periode in hun leven en het jaargetijde waarin de ontmoeting plaatsvindt, vijftien jaar nadat ze uit elkaar gingen.